Projectomschrijving
Dit project moet een oplossing bieden voor de ontsluiting ter hoogte van "Petroleum Zuid" in Antwerpen.
Momenteel wordt het vrachtverkeer van de zuidelijk gelegen KMO- en industriezone op de rechter Schelde oever in Hoboken ontsloten via de Schroeilaan en verderop met de Emiel Vloorsstraat naar de spaghettiknoop.
Door het ontbreken van een verbinding tussen de Schroeilaan en de Emiel Vloorsstraat, moet het vrachtverkeer door de woonwijken van Kiel en Hoboken.
Omdat deze situatie niet leefbaar blijft op langere termijn is ervoor geopteerd om het vrachtverkeer, maar ook het doorgaand verkeer van Hoboken en Kiel te bundelen op een 'nieuwe ring' rond Hoboken. Deze ring ontstaat door de Schroeilaan te verbinden met de Emiel Vloorsstraat.
Aangezien deze verbinding een aantal sporen van het Vormingsstation Kiel en ook de spoorlijn Antwerpen-Boom moet overbruggen, zal hiervoor een nieuwe verbinding voorzien moeten worden.
Deze nieuwe verbinding kan bestaan uit een tunnel of brug en moet niet enkel verkeerskundig goed functioneren, maar ook een belangrijke uitstraling geven aan heel het gebied van Investeringszone Petroleum Zuid
Antwerpen OO0511
Volledige studieopdracht voor de bouw van een verbinding (brug of tunnel) van de Schroeilaan naar de verkeerswisselaar te Antwerpen
Status project
Geselecteerde bureaus
- West 8 Brussel Urban design&landscape architecture
- Bureau d'Etudes Greisch nv
- Ney & Partners
- Tractebel Engineering nv, ZJA b.v.
- Wirtz International nv
Locatie bouwplaats
Herenpolderburg,
2020 Antwerpen
Petrolium-Zuid, Antwerpen
Timing project
- Selectievergadering: 24 aug 2004
- Toewijzen opdracht aan de ontwerpers: 1 jun 2004
- Eerste briefing: 7 sep 2004
- Tweede briefing: 15 sep 2004
- Jury: 15 sep 2004
- Gunning: 15 dec 2004
- Toewijzen opdracht aan de uitvoerders: 1 jun 2005
- In gebruikname: 1 dec 2005
Bouwheer
Stadsbestuur Antwerpen
Vlaams Gewest
Gunningswijze
Prijsvraag voor ontwerpen
Extern jurylid
Niet van toepassing
Budget
1.500.000 euro (excl. btw) (excl. ereloon)