Locatie Open Oproep 1913 © Tim Van de Velde

Locatie Open Oproep 1913 © Tim Van de Velde

Locatie Open Oproep 1913 © Tim Van de Velde

Locatie Open Oproep 1913 © Tim Van de Velde

Locatie Open Oproep 1913 © Tim Van de Velde

Locatie Open Oproep 1913 © Tim Van de Velde

Locatie Open Oproep 1913 © Tim Van de Velde

Locatie Open Oproep 1913 © Tim Van de Velde

Locatie Open Oproep 1913 © Tim Van de Velde

Locatie Open Oproep 1913 © Tim Van de Velde

Locatie Open Oproep 1913 © Tim Van de Velde

Locatie Open Oproep 1913 © Tim Van de Velde

Locatie Open Oproep 1913 © Tim Van de Velde

Locatie Open Oproep 1913 © Tim Van de Velde

Luchtfoto © GDI-Vlaanderen

Luchtfoto © GDI-Vlaanderen

Projectomschrijving

Het project 'Parkbosbruggen' heeft betrekking op de twee fiets- en wandelbruggen, respectievelijk over de E40 en de Ringvaart/R4. De bruggen vormen een noodzakelijke schakel in het creëren van een langzame verkeersverbinding voor het project Groenpool Parkbos. Deze verkeersas komt op de oude spoorweg Gent – De Pinte. Door de voetgangers- en fietsverbinding krijgen de bewoners van het stedelijk gebied Gent een veilige, rechtstreekse toegang tot het Parkbos. De bruggen situeren zich in het verlengde van de DePintelaan - Leebeekstraat - Oude Spoorweg en zullen dienen voor zowel functionele als recreatieve verplaatsingen.

De geplande fietsersbruggen kaderen in de realisatiefase van het project groenpool Parkbos. Er is een overeenkomst opgemaakt tussen de verschillende partijen, de stuurgroep Parkbos onder voorzitterschap van de heer gouverneur André Denys. Deze overeenkomst is ondertekend op 21 maart 2009 door volgende partners:
Het Vlaamse Gewest, vertegenwoordigd door de Vlaamse Regering (Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, mevr. Hilde Crevits) / De Gouverneur van de Provincie Oost-Vlaanderen, de heer André Denys / Waterwegen en Zeekanaal NV (W&Z) / De Provincie Oost-Vlaanderen / De stad Gent / De gemeente De Pinte / De gemeente Sint-Martens-Latem
 
De Stad Gent treedt op als piloot voor de aanbesteding van de studieopdracht en van de werken. W&Z en Afdeling Wegen en Verkeer bieden hierbij de nodige technische ondersteuning.

PROJECTKADER FIETSBRUGGEN PARKBOS

Ontsluiting & verkeerstechnische kwaliteiten
• Voor fietsers en voetgangers vanuit Gent is de toekomstige groenpool momenteel echter vrij geïsoleerd gelegen, en is ze enkel te bereiken via de grotere invalswegen, met name de N43 en de N60. Voor een optimaal functioneren van de groenpool is een aantrekkelijke en veilige verbinding met het stedelijk gebied vereist.
• De uit te bouwen langzaam verkeersas op de oude spoorwegbedding vormt de 'hoofdroute' binnen het Parkbosgebied waarop alle paden aansluiten. Ze vormt als het ware de ruggengraat van de groenpool Parkbos.
• Het recreatief gebruik en het welslagen van het Parkbos zal evenwel in belangrijke mate afhangen van de aanwezigheid van een gemakkelijke, aantrekkelijke en veilige verbinding naar het gebied.
• De fietsbruggen worden een belangrijke verbinding naar de groenpool Parkbos als onderdeel voor het grootstedelijk gebied Gent.

Architecturale en ruimtelijke kwaliteiten:
• De vormgeving van de bruggen, de inrichting van het gebied rond de bruggen dient van dien aard te zijn dat ze rekening houdt met de aanwezige cultuur- en natuurwaarden en dat ze een esthetische meerwaarde betekent voor de omgeving.
• De realisatie van de beide bruggen staat niet los van elkaar, maar dient in zijn globaliteit bekeken te worden. Er dient een doordacht concept uitgewerkt te worden voor de combinatie van beide bruggen én de tussenliggende verbinding. De 2 bruggen vormen een eenheid maar bevatten de nodige variatie in vorm.
• Binnen het Parkbos zijn er 4 portalen voorzien waar de noodzakelijke onthaalinfrastructuur voor het Parkbos wordt uitgebouwd. De portalen fungeren als ontvangstruimte voor de recreanten en bezoekers van de groenpool. Voor de stad Gent is de belangrijkste toegangspoort tot het Parkbos het noordelijke portaal, gekoppeld aan het Maaltepark (= beschermd monument). Volgens het gewestelijk RUP heeft dit portaal een functie als baken of landmark op nationaal niveau. Door gepast in te spelen op de ligging langs de E40 en R4 kan de aanwezigheid van de groenpool voor zeer veel passanten duidelijk gemaakt worden.

Globaal ereloon: 8,0 % (incl stabiliteit, technieken)

Gent OO1913

Volledige studieopdracht voor de bouw van fietsers- & voetgangersbruggen over de ringvaart / R4 en over de E40 in het kader van groenpool ‘parkbos’

Status project
Geselecteerde bureaus
  • Bureau d'Etudes Greisch nv
  • 360 architecten bv
  • BAS / Dirk Jaspaert, MJOSE VAN HEE ARCHITECTEN bvba
  • IPV Delft bv
  • Philippe Samyn & Partners
Locatie bouwplaats

Leebeekstraat, 9000 Gent
André Denysbrug en Zöe Borluutbrug

Timing project
  • Selectievergadering: 24 mrt 2010
  • Toewijzen opdracht aan de ontwerpers: 1 dec 2010
  • Eerste briefing: 9 jun 2010
  • Tweede briefing: 11 aug 2010
  • Indienen: 21 sep 2010
  • Jury: 12 okt 2010
  • Gunning: 19 apr 2011
Bouwheer

Stadsbestuur Gent - Dienst Wegen, Bruggen & Waterlopen

Contactpersoon Bouwheer

Pieter Van den Dorpé

Gunningswijze

prijsvraag voor ontwerpen met gunning via onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking.

Extern jurylid

Eli Devriendt

Budget

3.500.000 € (incl. btw) (incl. ereloon)

Vergoeding ontwerpers

5.000 € excl btw per laureaat