Handleiding kandidaatstelling Open Oproep voor ontwerpteams
Voorwaarden voor selectie
Deelnemen aan de Open Oproep is mogelijk als je voldoet aan volgende voorwaarden.
- Je mag je niet bevinden in één van de verplichte uitsluitingsgronden, de uitsluitingsgronden in verband met fiscale en sociale schulden, en de facultatieve uitsluitingsgronden. (art. 67 tot en met 69 van de Wet Overheidsopdrachten)
- Voor sommige projecten moet je je geschiktheid aantonen. Dit doe je door een attest van de Orde van Architecten voor te leggen of te bewijzen dat je bent geregistreerd als ruimtelijke planner.
- Je voldoet aan de voorwaarden m.b.t. de technische en beroepsbekwaamheid. Dit betekent dat kan aantonen dat je actief bent als architect of ontwerper. Dit doe je door drie voorbeelden voor te leggen van diensten of projecten die je reeds hebt verricht en die voldoen aan volgende voorwaarden:
- De diensten of projecten werden verricht gedurende de laatste drie jaar.
- De diensten of projecten werden verricht in jouw eigen naam als ontwerper (dus niet bij een ander bureau).
- Voor elke dienst of project afzonderlijk ontving je een ereloon of de wedstrijdvergoeding van minimaal 1.000 euro (excl. btw indien van toepassing).
- Deze projecten hebben in de afgelopen drie jaar het stadium van wedstrijdontwerp, voorontwerp, stedenbouwkundige vergunning, uitvoeringsdossier, uitvoering van de werken of voorlopige oplevering of beëindiging van de studieopdracht bereikt (art. 68, § 4, 1°, b) van het KB van 18 april 2017).
Stap 1 Registreren
Registratie voor Mijn Open Oproep en aanvullen van ondernemingsnummer en contactgegevens
Ga naar mijnoo.vlaamsbouwmeester.be
- Klik op Ik ben nog niet geregistreerd voor Mijn Open Oproep
- Vul de gevraagde gegevens in
- Naam van het bureau
- Ondernemingsnummer
- De persoon die de onderneming vertegenwoordigt
- Wachtwoord
- Adres
- Contactgegevens (e-mail, telefoon, gsm, website)
- Taal van voorkeur (Nederlands of Engels)
- Duid aan dat je geen robot bent.
We gaan aan de slag met je profiel. We kijken of de gevraagde informatie volledig is en of je niet eerder geregistreerd was.
Van zodra we je registratie hebben goedgekeurd ontvang je een bevestiging via e-mail van ‘Vlaams Bouwmeester’. Je kan nu inloggen op Mijn Open Oproep.
Stap 2 Inloggen
Inloggen op Mijn Open Oproep
Ga naar mijnoo.vlaamsbouwmeester.be
- Geef het e-mailadres in waarmee je je hebt geregistreerd.
- Geef je wachtwoord in.
Als je reeds geregistreerd was voor Mijn Open Oproep vóór 1 oktober 2024, dan moet je eenmalig een nieuw wachtwoord aanmaken. Je kan dit doen via Ik ben mijn wachtwoord vergeten.
Als je je wachtwoord niet meer weet, dan kan je via Ik ben mijn wachtwoord vergeten een nieuw wachtwoord instellen.
Als je niet meer weet welk e-mailadres je gebruikt om in te loggen, dan kan je ons telefonisch contacteren op +32 2 553 01 11.
Stap 3 Aanvullen van de bureaugegevens
Aanvullen van de gegevens in het profiel
Als je ingelogd bent, kom je op de startpagina van Mijn Open Oproep: https://mijnoo.vlaamsbouwmeester.be/nl/profile.
Als er nog gegevens ontbreken, dan zie je dit op de pagina: ‘Er ontbreken basisgegevens in je profiel. Wijzig’. Via de knop ‘Wijzig’ kom je terecht in jouw profiel op Mijn Open Oproep. Je kan ook steeds naar je profiel terugkeren via de knop rechts boven.
In je profiel laad je de informatie op die nodig is om je kandidaat te kunnen stellen voor Open Oproep projecten. Deze informatie kan het ganse jaar door worden aangepast. Documenten kunnen ook gewijzigd worden als er geen Open Oproep actief is. De informatie delen we op in drie luiken:
- Uitsluitingsgronden
- Geschiktheid uitoefening beroepsactiviteit
- Technische en beroepsbekwaamheid
We overlopen deze drie delen en de documenten die worden opgeladen.
Uitsluitingsgronden
Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA)
Elk bureau dat deelneemt aan de Open Oproep moet een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) opladen.
Het UEA is een verklaring op eer dat je je niet bevindt in één van de uitsluitingsgronden. Voor Belgische ondernemingen kijken we dit verder na via de gegevens in de Kruispuntbank van Ondernemingen. Omdat we de gegevens van niet-Belgische ondernemingen niet kunnen nakijken, moeten deze laatste bijkomend enkele documenten opladen in hun profiel.
Wat is een UEA?
- Het Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) is een ‘eigen verklaring’ over de uitsluitingsgronden, de financiële toestand, de bekwaamheden en de geschiktheid van ondernemingen voor een aanbestedingsprocedure.
- Om deel te nemen aan de Open Oproep moet elk bureau een UEA opladen.
- Een UEA-document is geldig zo lang de inhoud ervan correct is.
- Een UEA is een pdf-bestand.
Hoe kan je een UEA aanmaken en opladen?
Het Team Vlaams Bouwmeester heeft een model voor het UEA opgemaakt. Dit model is opgemaakt in XML-formaat. Dit formaat is enkel ‘leesbaar’ voor de website waar je het model kan invullen. Je kan dit document niet bewerken met een app op jouw computer. Volg volgende stappen voor het aanmaken van een UEA:
- Download (rechter muisknop > opslaan als) het bestand ESPD_Request.xml
- Surf naar de UEA-service https://uea.publicprocurement.be/ en kies je taal.
- Geef aan dat je een ondernemer bent.
- Kies vervolgens de optie ‘Een UEA (aanvraag of antwoord) importeren’.
- Importeer het ESPD_Request dat je in stap 1 hebt gedownload.
- Geef aan in welk land je je bevindt (domicilie van het bureau waarmee je kandideert).
- Vul delen II tot en met V aan (een handtekening hoeft niet).
- Klik op de knop ‘overzicht’.
- Download, onderaan de pagina, het document ‘in beide formaten’.
- Open de website www.vlaamsbouwmeester.be, ga naar Mijn Open Oproep > Mijn profiel > Upload het pdf-document bij ‘1. Uitsluitingsgronden > UEA > wijzig’ en geef de datum waarop het UEA is aangemaakt in.
- Klik op ‘opslaan’ en klaar.
Je kan ook steeds de uitgebreide handleiding voor het aanmaken van een UEA downloaden.
Moet ik mijn onderaannemers vermelden in het UEA in mijn profiel?
Neen, met dit UEA verklaar je dat je jezelf niet bevindt in één van de verplichte uitsluitingsgronden, de uitsluitingsgronden in verband met fiscale en sociale schulden, en de facultatieve uitsluitingsgronden. (art. 67 tot en met 69 van de Wet Overheidsopdrachten). Het Team Vlaams Bouwmeester zal dit controleren via de documenten op de Kruispuntbank van Ondernemingen (voor Belgische ondernemingen) en via de opgevraagde documenten van de niet-Belgische kandidaten.
Pas wanneer je wordt uitgenodigd voor het indienen van een offerte zal je de onderaannemers moeten vermelden in het UEA dat je indient bij de offerte. Het UEA bij de offerte is een ander UEA dan datgene dat zich in jouw profiel bevindt.
Onderaannemers moeten nooit een UEA indienen, tenzij je bij de kandidaatstelling een beroep doet op de draagkracht van deze onderaannemer. In dit geval zal de onderaannemer ook een UEA moeten indienen. Dit is echter pas van toepassing op het moment dat je je effectief kandidaat stelt voor een specifiek project.
Hoe lang is het UEA in het profiel geldig?
Het UEA in het profiel blijft geldig zo lang de inhoud correct is.
Het UEA is een ‘eigen verklaring’ over de uitsluitingsgronden, financiële toestand, de bekwaamheden en de geschiktheid van ondernemingen voor een aanbestedingsprocedure. Zo lang de toestand van een onderneming niet verandert, is het niet noodzakelijk om een nieuw UEA aan te maken. We proberen hiermee de administratieve last voor kandidaten zo laag mogelijk te houden.
Documenten van niet-Belgische ondernemingen
Van niet-Belgische ondernemingen vragen we volgende documenten op:
- Bewijs van naleving van socialezekerheidsverplichtingen
- Bewijs van naleving van fiscale verplichtingen
- Bewijs van niet-faillissement en financiële status
De documenten blijven een jaar geldig na de datum van uitgifte. De documenten moeten geldig zijn op het moment dat de kandidaturen afgesloten worden. De documenten worden opgeladen in pdf-formaat.
Welke informatie hebben we nodig van niet-Belgische kandidaten?
Niet-Belgische bureaus moeten deze documenten opladen in hun profiel:
- Bewijs van naleving van socialezekerheidsverplichtingen
- Bewijs van naleving van fiscale verplichtingen
- Bewijs van niet-faillissement en financiële status
In welke taal moeten de documenten van niet-Belgische ondernemingen opgesteld zijn?
Documenten van niet-Belgische ondernemingen betreffende de uitsluitingsgronden zijn bij voorkeur opgemaakt in het Nederlands of het Engels. Indien de documenten niet beschikbaar zijn in het Engels, mogen ze worden opgeladen in de taal van uitgifte.
Wat als ik deze documenten niet ontvang voor de deadline van de kandidaatstelling?
Als deze documenten niet (tijdig) kunnen worden voorzien, dan volstaat een verklaring op eer, opgemaakt door het bureau zelf. De kandidaat voegt na ontvangst deze documenten zo snel mogelijk toe aan diens profiel.
Hoe lang blijven documenten van niet-Belgische ondernemingen geldig?
Deze documenten blijven geldig tot en met 180 dagen na uitgifte (datum op het document)
De gevraagde documenten bestaan niet in mijn land
Documenten met het bewijs van naleving van socialezekerheidsverplichtingen, naleving van fiscale verplichtingen en niet-faillisement en financiële status hebben vaak lokale equivalenten of bestaan in sommige landen niet. Via de website van de Europese gemeenschap kan je terugvinden wat de equivalenten van de gevraagde documenten zijn in de EU-lidstaten.
Ben je afkomstig uit een EU-lidstaat, dan kan je meer informatie vinden via https://ec.europa.eu/tools/ecertis/
- Selecteer je land bij ‘General search’
- Vink bovenaan ‘Criteria’ aan en zoek in de lijst naar de criteria ‘Payment of taxes’, ‘Payment of social security obligations’ en ‘Insolvency’.
- Klik bij het criterium rechts op het vergrootglas om de gekoppelde bewijsstukken te kunnen zien die voor jouw land gelden.
Indien geen equivalenten bestaan volstaat een verklaring op eer.
Geschiktheid uitoefening beroepsactiviteit
Orde van Architecten
Voor sommige projecten moet minstens één onderneming of persoon lid zijn van de Orde van Architecten. Als je lid bent van de Orde van Architecten dan kan je deze gegevens aanvullen in je profiel. Belgische architecten kunnen dit doen aan de hand van hun lidnummer, niet-Belgische architecten kunnen een bewijsdocument opladen.
Moet ik lid zijn van de Orde van Architecten om deel te nemen aan de Open Oproep?
Niet altijd. Bij de kandidaatstelling wordt voor elk project afzonderlijk bepaald of een lidmaatschap noodzakelijk is. Als je je kandidaat stelt voor een project waarbij een lidmaatschap noodzakelijk is, dan kan je:
- jezelf als bureau kandidaat stellen als je over een lidmaatschap beschikt.
- jezelf en (een) ander(e) bureaus kandidaat stellen als tijdelijke maatschap waarbij minstens één van de partners over een lidmaatschap moet beschikken.
- voor het lidmaatschap van de Orde van Architecten kan je GEEN beroep doen op de draagkracht van een onderaannemer.
Hoe kan ik aantonen dat ik lid ben van een beroepsorde?
- Een bewijs van lidmaatschap van de beroepsorde van architecten in jouw land.
- Voor sommige projecten is dit verplicht, maar niet voor allemaal.
Voor Belgische kandidaten
Als je lid bent van de Vlaamse of Waalse Orde van Architecten: vul je lidnummer in.
Voor niet-Belgische kandidaten
Als je lid bent van de beroepsorde van architecten: laad een document op dat dit bewijst.
Wat als ik geen lid ben van een beroepsorde van architecten?
Je kan een bureau toevoegen aan de kandidatuur dat wel aan deze voorwaarde voldoet. Het volstaat dat één van de kandidaten aan de voorwaarde voldoet.
Wie binnen het bureau moet lid zijn van de Orde van Architecten?
Binnen het bureau kan een zaakvoerder of een werknemer (met een arbeidsovereenkomst bij de onderneming) lid zijn van de Orde van Architecten. Het lidmaatschap kan zowel op naam staan van een persoon als op naam van de onderneming.
Inschrijving in het register van ruimtelijke planners
Voor sommige projecten moet minstens één persoon binnen de onderneming ingeschreven zijn in het register van ruimtelijk planners. Als iemand binnen je onderneming opgenomen is in dit register, dan kan je deze gegevens aanvullen in je profiel. Dit kan je doen door het vermelden van de naam van die persoon en de geldigheidsdatum. Ook niet-Belgische ruimtelijk planners kunnen zich laten opnemen in dit register.
Moet ik geregistreerd zijn als ruimtelijke planner om deel te nemen aan Open Oproep?
Niet altijd. Bij de kandidaatstelling wordt voor elk project afzonderlijk bepaald of een lidmaatschap noodzakelijk is. Registratie als ruimtelijke planner is enkel vereist als in de opdracht de opmaak van een RUP is inbegrepen. Dit komt in Open Oproep weinig voor.
Wanneer moet ik aantonen dat ik geregistreerd ben als ruimtelijke planner?
Voor sommige opdrachten (waar de opmaak van een Ruimtelijk Uitvoeringsplan is inbegrepen) is een registratie als ruimtelijke planners noodzakelijk.
Meer informatie op de site van het Departement Omgeving van de Vlaamse overheid.
Als je je kandidaat wil stellen voor een Open Oproep project, dan wordt er voor elk project aangegeven aan welke voorwaarden je moet voldoen. Enkel als je je kandidaat wil stellen voor een project waarbij een geregistreerd ruimtelijke planner noodzakelijk is, zal deze informatie moeten aangevuld worden. Je kan deze informatie steeds aanvullen of wijzigen zodat ze bij de kandidaatstelling beschikbaar is. Deze info kan natuurlijk ook aangevuld worden tijdens de kandidaatstelling zelf.
Wat als ik geen registratie als ruimtelijke planner kan ingeven?
Als je een ruimtelijke planner bent, dan kan je je steeds laten registreren, ook buitenlandse planners, als je aan de vereisten voldoet.
De registratie als ruimtelijke planner is enkel belangrijk als je je kandidaat wil stellen voor een project waarbij een registratie als ruimtelijke planner nonodig is. Of deze registratie noodzakelijk is, kan je terugvinden in de projectfiches tijdens de kandidaatstelling.
Meer informatie kan je vinden op https://omgeving.vlaanderen.be/nl/ruimtelijk-beleid-en-planning/bestemmingsplannen-grups-gewestplan/register-ruimtelijke-planners
Wie binnen het bureau moet er geregistreerd zijn als ruimtelijke planner?
Dit kan zowel de zaakvoerder zijn als een medewerker met een arbeidsovereenkomst bij de onderneming.
Technische en beroepsbekwaamheid
De eisen op het vlak van beroepsbekwaamheid worden binnen Open Oproep bewust laag gehouden. Om deel te nemen aan de Open Oproep hoef je enkel aan te tonen dat je een ‘actieve’ ontwerper bent. Om dit aan te tonen geef je drie van je eigen projecten in. Deze projecten worden niet beoordeeld, ze bevestigen enkel dat je beroepsmatig en in eigen naam actief bent als ontwerper.
We vragen drie projecten. Voor elk van deze projecten wordt volgende informatie opgevraagd:
- Naam van het project
- Opdrachtgever
- Stadium
- Datum waarop dit stadium werd bereikt
- Rol in het project
- De bevestiging dat het ereloon of de wedstrijdvergoeding voor deze diensten minimaal 1.000 euro was. (exclusief btw indien btw van toepassing is.)
Wat als ik geen drie projecten kan voorleggen?
Dan heb je op het moment van de kandidaatstelling twee opties:
- Je stelt je kandidaat als lid van een tijdelijke maatschap met een ander bureau dat projecten heeft ingevuld.
- Je doet een beroep op de draagkracht van een onderaannemer en diens project(en).
In beide gevallen kan het aantal projecten worden opgeteld zodat je aan 3 referentieprojecten komt. Je zal een van beide opties kunnen kiezen op het moment dat je je kandidaat stelt voor een Open Oproep project.
Aan welke voorwaarden moeten mijn projecten voldoen?
- Je moet drie projecten opgeven.
- Het ereloon of de wedstrijdvergoeding moet minstens 1.000 euro bedragen.
- Het project moet in de laatste drie jaar het stadium van wedstrijdontwerp, voorontwerp, stedenbouwkundige vergunning, uitvoeringsdossier, uitvoering van de werken, voorlopige oplevering of beëindiging van de studieopdracht (masterplannen,…) bereikt hebben.
Mag ik referentieprojecten toevoegen die ik heb uitgevoerd bij een andere werkgever?
Neen, dit moeten projecten zijn die je in eigen naam hebt uitgevoerd. Deze projecten dienen enkel om aan te tonen dat je professioneel actief bent als ontwerper. Ze worden niet inhoudelijk beoordeeld. Heb je geen 3 eigen projecten en wil je toch deelnemen aan Open Oproep, dan zal je je kandidaat moeten stellen in een tijdelijke maatschap of een beroep moeten doen op de draagkracht van een onderaannemer.
Waarom vragen we drie projecten?
We zijn verplicht om minimumvereisten op te leggen aan kandidaten die willen kandideren voor Open Oproep. Deze verplichting komt uit de wetgeving overheidsopdrachten. We hebben gekeken hoe we deze drempel zo laag mogelijk kunnen houden. Het is immers onze doelstelling om een zo breed mogelijk veld van ontwerpers toegang te geven tot de Open Oproep. We vragen je enkel om aan te tonen dat je actief bent als ontwerper. Je kan dit bijvoorbeeld aantonen door een deelname aan een architectuurwedstrijd waar je een vergoeding van minstens €1.000 voor ontving of door het ingeven van een ontwerpopdracht die je hebt gefactureerd aan een klant. Je stelt je immers kandidaat voor het uitvoeren van een overheidsopdracht en dus mogen we verwachten dat je ervaring hebt met de inhoudelijke, praktische en financiële aspecten van architectuuropdrachten of ruimtelijke visievorming.
Deze projecten worden niet inhoudelijk beoordeeld. De beoordeling voor het maken van selecties gebeurt op basis van specifieke referentieprojecten die we opvragen in de kandidaatstellingsmodule.
Stap 4 Kandidatuur indienen
Een projectkandidatuur indienen
Ga naar https://mijnoo.vlaamsbouwmeester.be/nl/dashboard.
Als er een Open Oproep actief is, dan staat deze vermeld op deze pagina en is de knop ‘stel je kandidaat’ zichtbaar.
Na het klikken op deze knop zie je de projecten waarvoor je je kandidaat kan stellen. Via de knop ‘stel je kandidaat’ selecteer je een project.
Op het volgende scherm maak je de keuze of je kandidaat bent als bureau dan wel als een tijdelijke maatschap.
Vervolgens kan je de gegevens ingeven die nodig zijn voor je kandidatuur. Deze gegevens zijn tweeledig:
- Deel 1: voorwaarden voor selectie
- Deel 2: Selectiebeperking
Voorwaarden voor selectie
Deze gegevens zijn integraal afkomstig uit je profiel. Je kan deze informatie bewerken via de knoppen bij elk item. Je wordt naar je profiel gebracht waar je de gegevens kan aanpassen. Deze gegevens en eventuele wijzigingen zijn ook van toepassing voor alle andere kandidaturen die je wil ingeven.
Selectiebeperking
De selectiebeperking bevat de informatie die we zullen beoordelen om te komen tot een rangschikking van kandidaten en de selectie van de kandidaten die worden uitgenodigd voor het opmaken van een offerte.
We vragen jou om jouw ambitie voor de opdracht te omschrijven. Hierbij omschrijf je in 2.000 tekens (incl spaties) wat jij belangrijk vindt in de voorliggende opgave.
Vervolgens vragen we jou om drie specifieke referenties op te geven. Per project waarvoor je je kandidaat stelt, worden twee projectambities geformuleerd door de opdrachtgever. We vragen jou om twee specifieke referenties op te geven die beantwoorden aan de twee opgegeven projectambities en één specifieke referentie die beantwoordt aan een derde, zelf te bepalen projectambitie. Per specifieke referentie wordt gevraagd naar een omschrijving (max. 1.000 tekens), de relevantie voor de opgegeven ambitie (max. 1.000 karakters), jouw rol in het project (max. 500 tekens) en maximaal 8 beelden.
Als je echt geen specifieke referentie kan voorleggen, dan kan je een beroep doen op de draagkracht van een onderaannemer. Als je een beroep doet op de draagkracht van een onderaannemer voor de specifieke referenties, dan ben je verplicht om bij een eventuele doorselectie de volledige ontwerpopdracht uit te voeren samen met de onderaannemer.
Als je een beroep doet op de draagkracht van de onderaannemer, dan ben je verplicht om volgende informatie bijkomend in te dienen:
- Naam van de onderaannemer
- Ondernemingsnummer van de onderaannemer
- Website van de onderaannemer
- Ondertekende verbintenisovereenkomst
- Bevestiging dat de onderaannemer in België of in het buitenland is gevestigd (voor niet-Belgische ondernemingen vragen we bijkomend naar een bewijs van naleving van socialezekerheidsverplichtingen, fiscale verplichtingen en niet-faillissement).
Hoe beoordelen we de formulering van jouw zelf te bepalen projectambitie?
Er zal geëvalueerd worden in hoeverre je blijk geeft van inzicht in de uitdagingen die de opdracht stelt. De kwaliteit van je eerste lezing van de bestaande context, de randvoorwaarden en de uitdagingen van de opdracht wordt hier beoordeeld.
Opgelet: er worden géén ontwerpvoorstellen verwacht. Indien deze worden ingezonden, zal er geen rekening mee worden gehouden.
Hoe beoordelen we jouw specifieke referenties?
Beoordelingselementen zijn onder andere de aandacht voor de context van de opgave, de toekomstbestendigheid (duurzaamheid, geschiktheid voor hergebruik, …), de gebruikswaarde (bruikbaarheid, functionaliteit, doelmatigheid, …) en de belevingswaarde (aantrekkelijkheid, vertrouwdheid, …). Hoe substantiëler jouw rol bij de totstandkoming van de referentie, hoe positiever de opdrachtgever dit zal laten doorwegen in de beoordeling.
De beoordeling gebeurt op een globale, algemene en gemotiveerde wijze. Het feit dat hier een aantal beoordelingselementen worden opgesomd, doet hier geen afbreuk aan. Er wordt geen afzonderlijk gewicht toegekend aan specifieke elementen en deze worden niet systematisch getoetst.
Wat als ik geen of te weinig specifieke referenties kan voorleggen?
Als je niet beschikt over een specifieke referentie, dan heb je 2 mogelijkheden:
- Je stelt je kandidaat samen met een andere onderneming (als een tijdelijk maatschap) dewelke wel beschikt over een specifieke referentie.
- Je kan beroep doen op de draagkracht van een onderaannemer.
Mag ik als specifieke referentie een project ingeven dat ik bij een andere onderneming heb uitgevoerd?
Je mag hier ook specifieke referenties ingeven die je hebt uitgevoerd bij een andere onderneming.
Je hoeft hiervoor geen beroep te doen op de draagkracht van die andere onderneming. Je vermeldt wel dat je dit project uitvoerde bij een andere onderneming en wat jouw rol was in het project.
Stap 5 Kandidatuur bevestigen
Bevestiging van je kandidatuur
Als je alle informatie hebt aangeleverd, dan kan je je kandidatuur bevestigen. Dit kan je doen via de knop ‘bevestig je kandidatuur’ boven- of onderaan de pagina.
Na het bevestigen van de kandidatuur wordt een pdf-bestand aangemaakt met alle informatie en documenten uit de kandidaatstelling. Dit bestand wordt opgeslagen in Mijn Open Oproep en wordt via e-mail bezorgd aan de partners in de tijdelijke maatschap en eventuele onderaannemers op wier draagkracht een beroep wordt gedaan.
Je kan deze kandidatuur nog verwijderen. Het is niet meer mogelijk om deze kandidatuur aan te passen.