Mol - Mol – Technisch Instituut Sint-Paulus

Realisatie
Projectbeschrijving
De scholengemeenschap Katholiek Secundair Onderwijs Mol (KSOM vzw) overkoepelt vijf secundaire scholen. In het kader van de herstructurering van het katholieke Molse onderwijslandschap en de herwaardering van TSO en BSO, koos ze voor de oprichting van „een virtuele middenschool”: een nieuwe aanpak van decentralisatie van het secundair onderwijs en uniek concept voor Vlaanderen.
Door een virtuele middelschool op de technische campus willen we de leerlingen uit de derde graad van het lager onderwijs op een positieve wijze kennis laten maken met de techniek. We geloven dat technisch en beroepsonderwijs ook een positieve keuze kan zijn vanuit een werkelijke belangstelling voor de kwaliteiten van deze beroepen. We willen iedereen een brede oriëntering bieden en zo vermijden dat leerlingen zoals in het oude watervalsysteem alleen na negatieve persoonlijke ervaringen kiezen voor een technische of beroepsrichting.
Met de „virtuele middenschool” trachten we een gerichte, actievere, begeleidende en ondersteunende rol te spelen. Ons streven is dat iedere leerling na de eerste graad op zijn/haar plaats moet zitten, zodat de keuze voor de juiste studierichting in de tweede graad zo optimaal mogelijk aansluit bij zijn/haar kunnen, vaardigheden en interesses.
Op de site van Technisch Instituut Sint Paulus (TISP) zal de „Virtuele Middenschool” in de toekomst de gespecialiseerde campus worden, waar de ca. 700 eerstegraadsleerlingen van de vijf verschillende vestigingsplaatsen technologische opvoeding komen volgen. De nieuwbouw van ca. 2000m² zal dan ook in de eerste plaats gericht zijn op ateliers voor geïntegreerd technologieonderwijs, maar zal daarnaast ruimte bieden voor ‘klassieke’ leslokalen. De nieuwbouw zal aansluiten op de ateliers en de werkplaatsklassen, die op hun beurt in fasen zullen vernieuwd worden.
Ook de leerlingen van de derde graad lager onderwijs, kunnen door de technologie en werkelijkheidsonderricht hun blik al vroegtijdig verruimen en via kennismaking in de „Virtuele Middenschool” een minder goede oriëntering voorkomen.
De „Virtuele Middenschool” richt modules in die al deze leerlingen laat proeven van de specifiek aanwezige richtingen, waardoor ze een realistischer beeld krijgen van wat deze te bieden hebben en de drempel van de TSO-BSO scholen wordt verlaagd.
De ambitie is dat de ze in de toekomst zou kunnen uitgroeien tot een technologisch centrum, waar leerlingen van de eerste graad, van het basisonderwijs en het BUSO, in samenwerking met de nijverheid, ingewijd worden in de wereld van de technologie en op termijn zorgen voor een herwaardering van TSO en BSO. We willen een beroep doen op goede ontwerpers om onze droom voor een virtuele middenschool in de vorm van een goed en aantrekkelijk gebouw werkelijkheid te laten worden.
Opgelet: Kandidaat inschrijvers moeten in hun motivatie per modelproject van de inhaalbeweging scholenbouw waarvoor ze kandideren drie gerealiseerde referentieprojecten opgeven uit hun portfolio. Voor die referentieprojecten zijn te vermelden: de opdrachtgever, een omschrijving, de kostprijs van de dienstenopdracht en de geraamde kostprijs van het gerealiseerde project.
globaal ereloon basisteam 105,67 €/m²
Projectgegevens
Projectcode
OO2117
Officiële naam
Geïntegreerde studieopdracht voor de bouw van ateliers voor geïntegreerd technologieonderwijs en ruimte voor ‘klassieke’ leslokalen.
Dit project maakt deel uit van de projectenbundel OO21.
Status
Gerealiseerd
Opdrachtgever
School Invest
Locatie bouwplaats
Kruisven 25
2400 Mol
België
Timing project
- Selectievergadering:
- Eerste briefing:
- Tweede briefing:
- Deadline indienen offertes:
- Gunningscommissie:
Contactpersoon opdrachtgever
Daniël Swinnen
Contactpersoon Team Vlaams Bouwmeester
Annelies Augustyns
Gunningswijze
prijsvraag voor ontwerpen met gunning via onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking.
Extern jurylid
Jan Bruggemans
Financieel
Bouwbudget
Exclusief BTW
Exclusief ereloon
Vergoeding offertes
Domein
Europese publicatie
- Datum Europese publicatie:
- Nummer Europese publicatie: 2011/S 22-035903
Publicatie bulletin
- Datum publicatie bulletin:
- Number publication bulletin: 501868
Dit project is gerealiseerd via Open Oproep. Lees meer info over deze tool.
Laatst nagekeken op: .