Leuven - Bruggen

Gunning

Ney & Partners
Download ontwerpvisieDe site is opmerkelijk: een vlakke vallei waarin een kleine rivier stroomt die op 17 meter breedte overbrugd moet worden. Boven dit kleinschalige groengebied, dreunt op 11 meter hoogte een viaduct, waarover een snelweg van zes baanvakken passeert met een totale breedte van 33 meter. De overweldigende dimensies en massiviteit van dit kunstwerk worden nog versterkt door het oorverdovende verkeerslawaai.
De ligging onder deze mega-infrastructuur herleidt de dimensie en de impact van de twee bestudeerde bruggen bijna tot een landschappelijke detail. Het is zinloos de concurrentie met het viaduct aan te gaan: hoe het ontwerp voor de bruggen er ook uitziet, ze zullen altijd visueel verpletterd worden onder het betonnen viaduct. Deze vaststelling heeft het ontwerpteam ertoe aangezet om de opdracht niet te zien als een vraag naar een landschappelijke designbrug, maar als een algemene duurzame technische oplossing voor bruggen met een beperkte overspanning.
Er is gekozen voor een ‘integrale brug’, met andere woorden: een brug zonder zettingsvoegen. Deze technische aanname vermijdt niet alleen een heleboel duurzaamheidsproblemen, maar maakt tevens een brug zonder landhoofden mogelijk. Het resultaat is een continue ligger, direct op de paalfundering opgelegd. Twee openingen boven de steunpunten fungeren als faunatunnels. Dit minimaal profiel geeft de typologie een generisch karakter dat zich onderschikt aan de uiteenlopende eigenschappen van de omgeving: natuurlijk, stedelijk, industrieel, infrastructureel. Het is een kunstwerk dat letterlijk en figuurlijk niet boven zijn omgeving wil uitsteken.
Selectie

Bureau d'Etudes Greisch
Download ontwerpvisie
Ingenieursbureau G. Derveaux i.s.m. Buro Voor Vrije Ruimte
Download ontwerpvisie
SWK, ontwerpteam Johan Van Reeth
Download ontwerpvisie
Zwarts & Jansma Architecten, Technum
Download ontwerpvisieProjectbeschrijving
In kader van het project ‘Leuven-Noord’ worden er de komende jaren verschillende wegeniswerken uitgevoerd.
Op langere termijn dient er een nieuw op- en afrittencomplex aan de A2 gebouwd te worden ter vervanging van het huidige Vuntcomplex.
Op kortere termijn (2004 - 2005) zal de Aarschotsesteenweg, voor wat betreft het deel langs het kanaal Leuven-Dijle, vanaf de kanaalkom tot aan de HST-brug heraangelegd worden.
Het is de bedoeling dat daarna deze gewestweg gehertraceerd wordt.
Vanaf de HST-brug zal deze noordwaarts keren om zodoende meer terreinen voor watergebonden bedrijvigheid aan het kanaal vrij te maken. De weg zal in een bocht over de Dijle lopen en aansluiten op een nieuwe weg dewelke in het verlengde ligt van de in aanbouw zijnde Schuiteniersbrug (brug over kanaal Leuven-Dijle evenwijdig met viaduct A2). Deze laatste weg zal dus evenwijdig met de A 2 lopen en zal later moeten aantakken op het vermelde nieuwe Vuntcomplex.
Op korte termijn wordt de as vastgelegd van de vernoemde wegenis en zal duidelijk worden wat de exacte locatie zal zijn van deze 2 bruggen. De bruggen zullen standaard twee rijvakken omvatten en een dubbelrichtingsfietspad.
Downloads
Projectgegevens
Projectcode
OO0514
Officiële naam
Volledige studieopdracht voor de bouw van 2 bruggen over de Dijle in het kader van de hertracering van de Aarschotsesteenweg (N19) te Leuven
Dit project maakt deel uit van de projectenbundel OO05.
Status
Geannuleerd
Opdrachtgever
MVG, Departement LIN, AWV, Afdeling Wegen en Verkeer
Locatie bouwplaats
Kolonel Begaultlaan
3000 Leuven
België
N19 Leuven
Timing project
- Selectievergadering:
- Eerste briefing:
- Tweede briefing:
- Gunningscommissie:
Contactpersoon opdrachtgever
De Koker Gorik
Gunningswijze
Prijsvraag voor ontwerpen
Extern jurylid
Niet van toepassing
Type opdracht
Functie
Domein
Europese publicatie
- Datum Europese publicatie:
Publicatie bulletin
- Datum publicatie bulletin:
- Number publication bulletin: 8345
Dit project is gerealiseerd via Open Oproep. Lees meer info over deze tool.
Laatst nagekeken op: .