Nieuwpoort - Fietsveer IJzermonding

Gunning

Architectuur en Stedenbouw E+W Eggermont
Download ontwerpvisieDe veren over de havengeulen van Nieuwpoort en Oostende fungeren als shortcut op het traject van de kustfietsroute. De promenades op de westelijke oevers van de havengeulen van Oostende en Nieuwpoort worden binnen het locale wandelcircuit zeer intens gebruikt : het zijn toeristische toplocaties. De kruispunten van deze promenades met de kustfietsroute zullen bijgevolg uitgroeien tot de meest zichtbare punten van deze route. Omdat de eigenheid van de vier locaties sterk verschillend is (een wandelweg langs de havengeul - een wandeling door natuurgebied - een kaai in het hart van de stad - een open havengebied), is ervoor gekozen de vormgeving te reduceren tot een eenvoudige en herkenbare vormentaal. Dit moet het mogelijk maken ook op ander punten van de kustfietsroute tekens en voorzieningen aan te brengen met dezelfde vormentaal. Zo worden de rust-, schuil- en overstapplaatsen voor het veer van Nieuwpoort en Oostende onderdeel van het beeld van de uit te bouwen kustfietsroute.
De lengte van de toegangshellingen wordt door een studie van de waterstanden, en door de keuze voor een veerboot met boven- en benedendek, beperkt tot 75 meter. Op die manier blijft de toegankelijkheid voor mindervaliden gewaarborgd en de visuele impact op de ruimtelijke context beperkt. Voor de loopbruggen wordt een licht profiel voorgesteld met onderhangende kabelstructuur.
De traditionele dukdalven die als afbakening van het vaarwater gebruikt worden, zijn een referentiebeeld voor de steunpunten. Als geleider en verankering voor de vlotters en loopbruggen worden constructies bestaande uit HEB-profielen voorgesteld die verwijzen naar dit beeld. Door de beperking van de sectie van de gebruikte profielen blijven ze als beeld ondergeschikt, doch sterk verwant.
Zowel de onthaalinfrastructuur als het veerhuisje worden opgevat als een eenvoudig volume uit staal. De horizontale én verticale vlakken zijn steeds voorzien van doorlopende flenzen aan de buitenkant die de beschermende vlakken en de draagstructuur tot één geheel verweven. De verticaliteit van deze structurele oppervlaktebehandeling heeft als gevolg dat het verticale ritme van de havenlandschappen, aanwezig in damplanken, staketsels, remwerken, dukdalven, enz wordt overgenomen. De keuze voor een roestkleur impliceert een goede inpasbaarheid in de verschillende landschappen.
Selectie

Bart Hollanders, Hans Sterck, Marnix Vink, Natalie Vanderick, Stein Van Rossem, Tom Cortoos
Download ontwerpvisie
Christian Kieckens Architects bvba
Download ontwerpvisie
MJOSE VAN HEE ARCHITECTEN bvba
Download ontwerpvisie
West 8 Urban design & landscape architecture
Download ontwerpvisieProjectbeschrijving
De nieuwe contructie heeft verschillende functies. Het is een onthaalinfrastructuur die dienst doet als schuilhuisje, als informatiebalie en als fietsenstalling. Daarnaast moet de watertaxi geïntegreerd worden en moet rekening gehouden worden met de toegankelijkheid voor mindervaliden.
Downloads
Projectgegevens
Projectcode
OO0338
Officiële naam
Volledige studieopdracht voor het vervangen van het fiets-voetveer en de constructie van vlottende aanlegsteigers aan de Ijzermonding te Nieuwpoort
Dit project maakt deel uit van de projectenbundel OO03.
Status
Geannuleerd
Opdrachtgever
MVG, Departement LIN, AWZ, Afdeling Waterwegen en Kust
Locatie bouwplaats
Ijzermonding
8620 Nieuwpoort
België
Timing project
- Selectievergadering:
- Eerste briefing:
- Tweede briefing:
- Gunningscommissie:
Contactpersoon Team Vlaams Bouwmeester
Tania Hertveld
Gunningswijze
Prijsvraag voor ontwerpen
Extern jurylid
Niet van toepassing
Type opdracht
Functie
Domein
Europese publicatie
- Datum Europese publicatie:
- Nummer Europese publicatie: 2002/S 137-107569
Publicatie bulletin
- Datum publicatie bulletin:
- Number publication bulletin: 8368
Dit project is gerealiseerd via Open Oproep. Lees meer info over deze tool.
Laatst nagekeken op: .