Oproep: Deskundigen voor nieuwe kwaliteitskamer omgeving in Duffel
Publicatiedatum:
Op 30 januari 2023 besliste de Duffelse gemeenteraad om een kwaliteitskamer architectuur, stedenbouw en ruimtelijke ordening op te richten. Zij heeft als opdracht om de belangrijkste stedenbouwkundige ontwikkelingen in Duffel te begeleiden en te beoordelen. De gemeente is daarvoor op zoek naar externe deskundigen.
De kwaliteitskamer begeleidt en beoordeelt de belangrijkste ontwikkelingsprojecten in Duffel op het vlak van architecturale, stedenbouwkundige en ruimtelijke kwaliteit. De kwaliteitskamer rapporteert als onafhankelijk adviesorgaan rechtstreeks aan het college. Ze hanteert, naar het voorbeeld van het Vlaamse bouwmeesterschap, een integraal kwaliteitsbegrip en behartigt bijgevolg ‘de kwaliteit van de gebouwde omgeving, opgevat als een synthese van kwaliteiten op het vlak van stedenbouwkundige omgeving, gebruik en beleving, beeldwaarde, bouwtechniek, energie- en kostenbeheer, enz.’ (cfr. Visienota aan de Vlaamse Regering ‘Vlaams Bouwmeesterschap’, 2020)
De kwaliteitskamer zal in totaal vijf leden tellen: een gemeentelijke omgevingsambtenaar als secretaris, de schepen van Omgeving als waarnemend lid en drie vaste externe deskundigen (van wie één als voorzitter optreedt), met deze profieltypes:
- Deskundige architectuur – stedenbouw/erfgoed
- Deskundige architectuur – stedenbouw/ruimtelijke planning
- Deskundige architectuur – landschap/infrastructuur/publieke ruimte
Elk van de deskundigen heeft minimaal vijf jaar professionele ervaring in ten minste twee van de opgesomde expertisegebieden. De kwaliteitskamer kan zich naar gelang van de dossiers laten bijstaan door bijkomende experten met volgende aanvullende expertisegebieden: water, mobiliteit, duurzaamheid en vastgoedrekenen. Er zal hiervoor een aanvullende lijst worden samengesteld van kandidaten die kunnen worden opgeroepen. Ook zal er een lijst van plaatsvervangers worden opgemaakt voor de vaste externe deskundigen.
De leden van de kwaliteitskamer worden benoemd door het college van burgemeester en schepenen van Duffel voor een periode van drie jaar (tot 31 maart 2026). Indien een lid van de kwaliteitskamer ontslag neemt, kan deze persoon vervangen worden. De dienst Omgeving van de Gemeente Duffel verzorgt het secretariaat van de kwaliteitskamer. Leden van de kwaliteitskamer hebben recht op presentiegeld.
Meer info
Meer info:
- Gelieve in te dienen voor 24 maart 2023, 11.00 uur via omgeving@duffel.be
- Voor de uitvoering van de opdracht wordt een vergoeding van 375€/half dagdeel (4u) voorzien.
- Meer info bij de gemeente Duffel: Tim Calluy 015/30.72.65 of tim.calluy@duffel.be of Christoph Van Slagmolen 015/30.72.61 christoph.vanslagmolen@duffel.be