Tienen - Provinciale School
Realisatie
Het ontwerp voor dit schoolgebouw tracht een duidelijke stempel te drukken op zijn directe omgeving. Door de toevoeging van een helder en doordacht volume ambieert deze school een positieve ontwikkeling op de site. Het wil een specifieke en intieme wereld creëren waarin de leerlingen zich thuis voelen en aangezet worden om te leren en zich te ontwikkelen. Tegelijkertijd wil de school zijn publiek karakter naar buiten toe uitdragen.
Het ontwerp tracht een structureel antwoord te bieden aan de opgave van moeilijke bereikbaarheid. Door de toevoeging van een publieke ruimte tussen de twee scholen benadrukt het gebouw zijn uitnodigend karakter. Vanuit dit punt vertrekt er een landschap van aaneengeschakelde open ruimtes die het uitgesproken concept en persoonlijk karakter van deze school vormt. Om de invloed op de bestaande woonomgeving te verlichten tracht het gebouw zich aan deze zijden volledig op zichzelf te richten.
De actieve buitenruimtes worden volledig omarmd door het volume van het schoolgebouw waardoor de woonomgeving afgeschermd wordt van de schoolactiviteiten. Het volume strekt zich bewust uit over de volledige lengte van de site om zijn aanwezigheid in hoogte te minimaliseren. Het ontwerp legt de nadruk op een duurzame investering door zijn heldere structuur.
Flexibiliteit en eenvoud van bouwwijze zijn één van de belangrijke pijlers die de indeling van het gebouw bepaald hebben. Door zijn duidelijke ruimtelijkheid wordt het gebouw leesbaar voor zowel gebruikers als bezoekers.
De vele doorzichten en open ruimtes laten het gebouw toe om te ademen en geven de leerlingen een unieke plek om te spelen en circuleren. De open ruimtes en vides worden financieel haalbaar door een intelligent dubbel gebruik van functies.
Gunning
B-ILD
Download ontwerpvisieHet ontwerp voor dit schoolgebouw tracht een duidelijke stempel te drukken op zijn directe omgeving. Door de toevoeging van een helder en doordacht volume ambieert deze school een positieve ontwikkeling op de site. Het wil een specifieke en intieme wereld creëren waarin de leerlingen zich thuis voelen en aangezet worden om te leren en zich te ontwikkelen. Tegelijkertijd wil de school zijn publiek karakter naar buiten toe uitdragen.
Het ontwerp tracht een structureel antwoord te bieden aan de opgave van moeilijke bereikbaarheid. Door de toevoeging van een publieke ruimte tussen de twee scholen benadrukt het gebouw zijn uitnodigend karakter. Vanuit dit punt vertrekt er een landschap van aaneengeschakelde open ruimtes die het uitgesproken concept en persoonlijk karakter van deze school vormt. Om de invloed op de bestaande woonomgeving te verlichten tracht het gebouw zich aan deze zijden volledig op zichzelf te richten.
De actieve buitenruimtes worden volledig omarmd door het volume van het schoolgebouw waardoor de woonomgeving afgeschermd wordt van de schoolactiviteiten. Het volume strekt zich bewust uit over de volledige lengte van de site om zijn aanwezigheid in hoogte te minimaliseren. Het ontwerp legt de nadruk op een duurzame investering door zijn heldere structuur.
Flexibiliteit en eenvoud van bouwwijze zijn één van de belangrijke pijlers die de indeling van het gebouw bepaald hebben. Door zijn duidelijke ruimtelijkheid wordt het gebouw leesbaar voor zowel gebruikers als bezoekers.
De vele doorzichten en open ruimtes laten het gebouw toe om te ademen en geven de leerlingen een unieke plek om te spelen en circuleren. De open ruimtes en vides worden financieel haalbaar door een intelligent dubbel gebruik van functies.
Selectie
Bart Macken Eef Boeckx Partnership
Download ontwerpvisieCollectief Noord
Download ontwerpvisieNL architects
Download ontwerpvisieTom Thys architecten
Download ontwerpvisieProjectbeschrijving
De provincie Vlaams-Brabant streeft ernaar om als schoolbestuur kwaliteitsvol onderwijs aan te bieden in 4 provinciale scholen, gelegen te Tienen en Leuven. Het provinciebestuur hecht veel belang aan een goede schoolinfrastructuur die in voldoende mate aansluit bij de noden van de leerlingen/cursisten.
Deze opdracht omvat een nieuw gebouw voor de lagere school voor buitengewoon onderwijs PSBO De Sterretjes in Tienen. De school is op dit moment gehuisvest in een tijdelijke containerschool en heeft nood aan een nieuw schoolgebouw. Het betreft een school voor een 100-tal leerlingen, namelijk leerlingen type 1 (met een lichte mentale handicap) en type 8 (leerlingen met een ernstige leerstoornis). De school streeft ernaar deze leerlingen hun talenten maximaal te laten ontwikkelen.
Gezien het doelpubliek van de school, is het aangewezen dat de schoolomgeving een veilige cocon vormt. Leerlingen moeten zich in de eerste plaats thuis voelen op school. Binnen een veilig kader en een duidelijke structuur moeten zij maximale ontplooiingskansen krijgen.
In de schoolinfrastructuur dient de aandacht voor leerlingenbegeleiding en leerzorg doorgetrokken te worden, bijvoorbeeld door het creëren van time-out ruimtes en aangepaste lokalen. Vanuit dit kader is het ook belangrijk dat de school voldoende afscherming biedt van de buitenwereld.
Het te ontwerpen schoolgebouw dient een gebouw te zijn dat zoveel mogelijk multifunctioneel inzetbaar is. In navolging van snel wisselende maatschappelijke tendensen en onderwijskundige visies en methoden, moet het schoolgebouw daarom makkelijk kunnen inspelen op mogelijke veranderingen.
Het bouwterrein ligt volledig ingesloten en is slechts via het PISO (provinciaal instituut voor secundair onderwijs) toegankelijk. Het terrein vertoont een aanzienlijke glooiing met een hoogteverschil van méér dan 4 meter in diagonaal, en is er een opmerkelijk niveauverschil tov het bestaande maaiveld van het PISO en de brandweg. De ontwerpopdracht omvat bijgevolg de integrale toegankelijkheid en ontsluiting van het schoolgebouw tot aan de openbare weg.
Bij de aankoop van het perceel was het de dwingende eis dat er een permanente voetgangersdoorgang zou gecreëerd worden vanaf de openbare weg (Alexianenweg) tot aan het achterliggende ingesloten perceel van de voormalige eigenaar.
Deze doorgang dient er ononderbroken gegarandeerd te zijn, voor voetgangers en niet gemotoriseerd fietsenpassage. Een voorstel tot omgevingsaanleg, geïntegreerd in de toegankelijkheid, maakt deel uit van de opdracht.
De opdrachtgever streeft ernaar om, binnen het beschikbare budget, een zo duurzaam mogelijk gebouw te ontwerpen, conform de geldende wetgevingen.
Projectgegevens
Projectcode
OO2411
Officiële naam
Volledige studieopdracht voor de nieuwbouw van de lagere school voor buitengewoon onderwijs PSBO De Sterretjes in Tienen.
Dit project maakt deel uit van de projectenbundel OO24.
Status
Gerealiseerd
Opdrachtgever
Provincie Vlaams-Brabant, Leuven
Locatie bouwplaats
Alexianenweg 2
3300 Tienen
België
Timing project
- Selectievergadering:
- Eerste briefing:
- Tweede briefing:
- Deadline indienen offertes:
- Gunningscommissie:
Contactpersoon opdrachtgever
Els Salembier
Contactpersoon Team Vlaams Bouwmeester
Annelies Augustyns
Gunningswijze
prijsvraag voor ontwerpen met gunning via onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking.
Extern jurylid
Gideon Boie
Financieel
Bouwbudget
Exclusief BTW
Exclusief ereloon
Ereloon
Vergoeding offertes
Domein
Europese publicatie
- Datum Europese publicatie:
- Nummer Europese publicatie: 2012-514980
Dit project is gerealiseerd via Open Oproep. Lees meer info over deze tool.
Laatst nagekeken op: .