Oostkamp - Pendelparking
Selectie
Buro voor vrije ruimte - vof Vermander & Van Mol
Download ontwerpvisiemaat-ontwerpers
Download ontwerpvisiePaul Deroose
Download ontwerpvisiessa/xx stedenbouw-architectuur-landschapsontwerp
Download ontwerpvisieProjectbeschrijving
Ter hoogte van het op- en afrittencomplex 9 langs de E40 in Oostkamp wordt een carpoolparking ingericht, in het gebied ten noorden van de E40 langs de Kapellestraat. Vandaag worden de parkeerstroken langs de Kapellestraat en de Siemenslaan gebruikt als carpoolparking. Gezien de ligging vlakbij het op- en afrittencomplex leidt dit soms tot verkeersveiligheidsproblemen. Wegen en Verkeer West-Vlaanderen schat de behoefte van het aantal parkeerplaatsen op een tachtigtal en vraagt de ontwerpers te onderzoeken of het opnemen van ongeveer twintig parkeerplaatsen voor vrachtwagens haalbaar en wenselijk is.
Het gebied waar de carpoolparking wordt gepland, ligt ingesloten tussen het bedrijventerrein Siemenslaan en het hotel Van der Valk. Het gebied is een graslandperceel dat in het noordwesten begrensd wordt door een afgesneden en verwilderd deel van de dreef tussen het Gruuthuyse kasteel en Nieuwenhove. Het is gelegen binnen het gave landschap ‘de oude veldgebieden’, waarbinnen de kasteelparken, boscomplexen en dreven de structurerende landschapselementen vormen. Via een groene inrichting van het projectgebied kan worden gestreefd naar het herstel van de ruimtelijk-landschappelijke link met de omgevende bos- en kasteelgebieden. Vanuit landschappelijk en natuurlijk oogpunt is het een uitgangspunt dat de dreef wordt behouden en hersteld om de cultuurhistorische, functionele en visuele relaties te versterken. Hierbij is het open en toegankelijk maken van de dichtgegroeide dreef van cruciaal belang.
Een kwalitatief ontwerp voor het gebied moet ervoor zorgen dat beide functies – als groengebied en als pendelparking – in het gebied elkaar versterken. Een ruimtelijk-landschappelijke analyse van de ruimere omgeving zal de basis vormen voor het concept dat op ontwerpniveau aangeeft hoe het gebied kan ingericht worden. De ruimere omgeving is niet enkel van belang vanuit landschappelijk en natuurlijk oogpunt, maar ook vanuit verkeerskundig oogpunt, zowel voor fietsverkeer als autoverkeer. Mogelijk kan het gebied een functie opnemen in het fietsnetwerk dat het gebied doorkruist.
Wegen en Verkeer West-Vlaanderen streeft naar een ontwerp dat rekening houdt met bovenstaande facetten en eveneens de vereisten inzake verlichting, veiligheid, multifunctionaliteit, aandacht voor verschillende modi, … integraal mee bekijkt.
Na de voltooiing van het ontwerp kan de opdrachtgever besluiten om de opmaak van het dossier voor de uitvoering van het project niet te gunnen aan het ontwerpteam. In dat geval zal het ontwerpteam wel een regietaak krijgen.
globaal ereloon: min. KVIV - 3% en max. KVIV (KVIV barema 1)
Projectgegevens
Projectcode
OO1915
Officiële naam
Volledige studieopdracht voor de bouw van pendelparking te Oostkamp
Dit project maakt deel uit van de projectenbundel OO19.
Status
In uitvoering
Opdrachtgever
VO, MOW, Agentschap Wegen en Verkeer West-Vlaanderen
Locatie bouwplaats
Kapellestraat
8020 Oostkamp
België
Timing project
- Selectievergadering:
- Eerste briefing:
- Deadline indienen offertes:
- Gunningscommissie:
Contactpersoon opdrachtgever
Goele Vansevenant
Gunningswijze
prijsvraag voor ontwerpen met gunning via onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking.
Extern jurylid
Marleen Goethals
Financieel
Bouwbudget
Exclusief BTW
Exclusief ereloon
Vergoeding offertes
Type opdracht
Functie
Domein
Europese publicatie
- Datum Europese publicatie:
- Nummer Europese publicatie: 13-016840
Publicatie bulletin
- Datum publicatie bulletin:
- Number publication bulletin: 000928 p.1253
Dit project is gerealiseerd via Open Oproep. Lees meer info over deze tool.
Laatst nagekeken op: .