Smalltalk 21 - Enrique Marty A house can be a lethal weapon

Ter gelegenheid van zijn interventie in het Atelier Bouwmeester spreekt de Spaanse kunstenaar Enrique Marty (° 1969, Salamanca) over zijn werk in relatie tot het maatschappelijk debat over het belang van kwaliteitsbewaking. Marty’s ruimtelijke en conceptuele ingreep komt neer op de introductie van een stoorzender. Hij schept een ongerijmde sfeer door iets te tonen wat geen architectuur is, maar louter het resultaat van ongecontroleerde bouwwoede, en dit uitgerekend op een plek die in het teken staat van de bevordering van de kwaliteit van onze gebouwde omgeving.

Marty toont enerzijds schaalmodellen van de ‘zelfgebouwde’ huizen van zijn ooms en tantes, aan de hand van zijn beschrijvingen vervaardigd door een producent van marketingmateriaal voor immobiliënmakelaars; een tweede reeks werken op papier verwijst naar de vastgoedproblemen in Spanje, waar sinds de jaren 1980 op massale schaal en op ondoordachte wijze bungalows, villa’s en andere woonprojecten als paddestoelen uit de grond schoten, niet gehinderd door enige vorm van stedenbouwkundige of architecturale visie.

De aquarellen tonen, eveneens in de stijl van immo-promotiemateriaal, een brede waaier van hopeloos gestrande bouwprojecten: stilgelegde werven, spooksteden en wijken die nooit bewoonbaar werden. De objecten gedragen zich in het Atelier als een soort parasieten, die getuigen van de erbarmelijke toestand waarin de Spaanse samenleving sinds het uitbreken van de crisis in 2008 is beland.